Arz ve sema ikizdirler, zikirde, fikirde daima beraber dolaşıyorlar

Arz ve sema ikizdirler, zikirde, fikirde daima beraber dolaşıyorlar

Günün Risale-i Nur dersi

Bismillahirrahmanirrahim

﴾ ثُمَّ اسْتَوٰى اِلَى السَّمَۤاءِ 1 ﴿ Bunun mâkabliyle cihet-i irtibatı dörttür:

Birinci cihet: Arz ve sema, tev'em, yani ikizdirler; birbirinden ayrılmazlar. Zikirde, fikirde daima beraber dolaşıyorlar. Bu cümleden evvelki cümlede arz zikredildiği gibi, bu cümlede de sema zikredilmiştir.

İkinci cihet: Beşerin arzdan istifadesini ikmal ve itmam eden, ancak semavatın tanzimidir.

Üçüncü cihet: Evvelki âyet, ihsan ve fazl delillerine işaret etmiştir. Bu âyet de, kudret ve azamete işaret ediyor.

Dördüncü cihet: Bu cümle, beşerin istifadesi yalnız arza münhasır olmadığına, sema dahi onun istifadesine teshir edildiğine işarettir.

﴾ فَسَوّٰيهُنَّ سَبْعَ سَمٰوَاتٍ 1 ﴿ Bu cümlenin mâkabliyle irtibatı, üç çeşittir:

1. كُنْ 2 ile فَيَكُونُ 3 arasındaki irtibat gibidir. Nasıl ki memurun husulü كُنْ emrine bağlıdır; semavatın tesviyesi de, اِسْتَوٰى 4 ya bağlıdır.

2. Kudretin taallûkuyla iradenin taallûku arasındaki irtibat gibidir. Yani; اِسْتَوٰى iradenin taallûkuna, tesviye de kudretin taallûkuna benzer bir irtibattır.

3. Netice ile mukaddeme arasında bulunan irtibat gibidir. Çünkü semavatın tesviyesi, mukaddemesi olan اِسْتَوٰى ya terettüp eder.

﴾ وَهُوَ بِكُلِّ شَىْءٍ عَلِيمٌ 5 ﴿ Bu cümle mâkabliyle iki vecihle merbuttur:

Birinci vecih: Bu cümledeki ilm-i küllî, semavatın tanzim ve tesviyesine delil olduğu gibi, tanzim ve tesviyenin vücudu da ilm-i küllînin vücuduna delildir.

İkinci vecih ise: Evvelki cümle kudret-i kâmileye, bu cümle ise, küllî ve şumullü ilme delâlet eder.

Dipnot-1: Sonra gökyüzünü belli bir nizam ile düzenledi.
Dipnot-1: Gökyüzünü yedi gök olarak tanzim etti.
Dipnot-2: Ol.
Dipnot-3: Hemen oluverir.
Dipnot-4: Belli bir nizam ve intizamla düzenledi.
Dipnot-5: "O ki, her şeyi hakkıyla bilendir." Bakara Sûresi, 2:29.

Bediüzzaman Said Nursi
İşârâtü'l-İ'câz